Wednesday, June 24, 2009

....1 atau 100???...

Assalamualaikum... bertemu lagi kite buat ke sekian kalinya.. masuk ari ni dah 2 ari hujan turun pada belah ptg.. cuma smlm je hujan pda mlm hari.. klu x, ptg hari akan hujan. hari ni pon sma.. so, xdpt la aku kuar men tkrw ri nie.. so, da masa la aku tulis sesuatu kt cni..

kali ni aku bukan nk cter pasal hujan.. tp nk kongsi kgmbiraan dan kejayaan semua.. siapa???
kejayaan dan kegmbiraan.. adik2.. abg2.. dan kakak2 yg telah berjaya mendapat tawaran meneruskn pengajian d institusi pengajian tggi.. xkira la awam atau swasta...

TAHNIAH!!!...TAHNIAH

baru beberapa hari lepas keputusan tuk pngmbilan pelajar d IPT telah d umumkn... mgkin ramai yg sedng bergmbira.. mgkin ada juga yg kecewa.. semua ini adalah balasan untuk usha kita selama ini.. da yg telah bertugkus lumus blajar tuk masuk ke IPTA/S. dan sekrang telah berjaya kn.. syukur alhamdulillah.. namun, bg yg xberjaya mgkin blom rezeki.. mash da masa tuk buat rayuan..

Dalam pada bergmbira mndapat tawaran U, mgkin ada yg berduka.. seng bak kata pepetah menengis dalam ketawa.. ketawa kerana berjaya masuk U, tp mengis kerana jurusan yng d peroleh bukan yg d pohon atau bukan yg d minati... ermm... bersabar je la k... pe2 pon, kite ttp kena bersyukur dngn apa yag kite peroleh.. sebnrnya, allah lebih mengethui apa yg terbaik untuk kita..." kadang2, pe yg diri kita rasa terbaik untuk kita, sebenarya tidak baik untuk kita sendiri.."
dalam kegmbiraan, jagn kita lupa bahawa kita akan menghadapi hidup yg penuh mencabar d alam Universiti nnt..

persoalan juga mgkin tmbul..

" bagaimana sy hendak menempatkan diri sy nnt?"
"bagaimanakah nnt suasana d sana? kawn2 pula bagaimana?"

mgkin akan mnjadi masalh bg ssetgah pelajar yg baru.. nmun bagi pelajar lama pon, maslah ini mgkin masih timbul..cuma untuk berkongsi, sy cadangkn...sama2 kita fikirkn apa yag akn sy katakan ini..

"Setiap kita ini bolehlah d umpamakan seperti duit syiling 1 sen. Bawalah kemana-mana pon, ape2 pon x dapat d beli. Tetapi..klu 1 sen itu adalah syiling yg ke-100, ia dapat mngubah 99 sen yg lain menjadi 1 ringgit.."

" sendirian tidak penting..berkumpulan atau berpasukan mmpu mngubah segalanya.. kite mmpunyai pilihan sama da tuk jd 1 sen sekeping @ 1 sen tambahan dan pelgkap.."




Alangkah Bagusnya Jika Kita dapat Menjadi Syiling Yg Ke-100..


No comments:

Post a Comment