Friday, June 5, 2009

...Mengalah Bukan Kerana Salah....


ermm...td masa aku dok tgah syok serve internt smbil baring2...nset aku bunyi lak..
tgok2 da masj dr kawn lama aku masa sekolh mngah dulu..
dh berbalas 1 2 msj, dia pon cter la masalh dia...dia da msalah lam hbgn..jbungan cinta.. dn dia ckp diorg dh clash gk mlm nie..4thun jalinkn perhbngn..aku pon tmpang sedh ngn dia..last skli dia mnta pndapt aku.. hahhaha..
so, mlm nie aku dh jd kaunselor yg x bertauliah la aku. hahahhaa..

dan bila kitaorg dh xmasj. aku pon terpk la nk tulis pasl semua yg berlaku td kt lam nie..
tp aku bukn nk kongsi maslh dia ngn korg.. cukp la aku smpan saje maslah 2...
hak org, hal peribadi org xbaik kite cter2... kn kn kn??? hehhe

so, pe yg aku nk kongsi ngn korg mlm nie..sblom aku tido..smthing pasl PERHUBUNGAN...
bg aku, pe2 pon hbagn yg kite bina mst lah bermula dr hati dan perasaan yg ikhlas..bukan dengn terpksa atau kasihan.. itu yg pling pentg.. bila kite dah betul2 suka or cinta akn seseorg, tiada perkataan "terpksa" lam diri.. semua yg kita lakukan mst dengn senang dan rela hati..

Dalm setiap perhubungn juga mst ada tolak ansur kn..mst ada yng mengalah.. bila da selisih faham, jgn la terus bertgkar.. bawak berbincang..ckp elok2.cz bila marah, makhluk ketiga mst ada iaitu syaitan..ingt lah.. kite sellunya hanya akan mrah jap je..pas 2 mst mnyesal..
dan bila da yg marah, 1 pihak lg mst sabr.. jgn la kedua2nya marah.. "bila ada api, mst ada airnya."..barulh api akan padam.. klu kedua2 api??? ermm....

Setiap perhubgn yg d jalinkan.. mst ada "give and take.." perkara ni pnting..kite perlu mmberi dan menerima..scara mudah, jika kita ingkn cinta dr seseorg, kite juga perlu mmberikn cinta.. jika ingnkn kasih syang.. kite juga perlu menyanginye.. begitulah hidup ini..walhal dalam ape jua pekerjaan pon, kite mst berusaha dan malabur kearah itu untuk mmperoleh hasil yg setimpal..
bukan hanya bergantung kepada takdir dan menggu jodoh sahaja..

Dan akhir skli yg pntg bg aku, ugkapan "maaf.." jagn la ssh untuk mlafazknnya.. mgkin dgn ugkapan tersebiut bleh mlmbutkn ati yg keras.. hati yg marah..bg sestgh org.. ego mereka terllu tggi.. begitu ssh untuk mlafzkn maaf.. walaupn siapa kite.. ketua, pegawai tggi, suami, istri, laki2, atau pn pempuan. salah tetp bersalah..tidak akan jatuh martabt kite hnya dengn hanya 1 ugkapn "maaf.."

sama ada kite lelaki2..atau pmPuan, kite manusia biasa. kite tidak akn leps dri melakukn kesalhn.. dosa..jgn la kite terlalu ego..mengalh buka bererti kita kalah..

pe yg aku kongsikn ngn korg nie sebrnya lbh kpda pngalaman aku.. pengalaman akan bnyk mgajar kite erti hidup.. aku tgglkn korg ngn 1 situasi tuk d fikirkn..

permainan tarik tali..

memng meletihkn jika bergantung kepda kekuatan dn tnga semata2.. tali akan tegang bila kedua2 pihk nk menag..mereka mmerlukn skongn morl, dri org luar gak..merka akn sggup lakukn ape sahaja untuk menang..dan dalm tarik tali, org yg kalah akn terjajar ke depan dan org yg menang akan jatuh terlentang ke belakang!! tp.. pemenangnya tetap bersorak kegmbiraan...


fikir-fikirknlah....

No comments:

Post a Comment