Monday, May 25, 2009

Sekadar Berkongsi..


Saje belek2 buku2 lama kt lam bilk nie.. da jmpe buku masa sekolh2 dulu.. dh xde wt pe mlm nie. aku baca la blik buku2 2 semua.. cri2 mana2 yg leh wt masuk blog aku kn.. hahha..

xde la.. sekurang2nya da gak idea aku nk update blog nie.. klu x, aku pon xtau nk tulis pe. kuang3..

Dh dok baca2, aku jmpe la 1 buku yng bertajuk "Cerita2 Motivasi Untk Guru." Dulu da pernh baca gak la buku ini. crita ttg pnglaman ckgu2.. crita ckgu2 baru.. murid2.. mcm2 la.. dan aku tertarik ngn kata2 dlm buku ni..

" if U want enjoy and be happy for a day, organize a party,
if U want enjoy and be happy for a week, go for a vacation,
if U want enjoy and be happy for a year, grow a garden,
if U want enjoy and be happy in your lifetime, develop human beings.."

Begitulah..begitulh besar dan bernilainya mnjadi seorg pndidk. Secara rgkas, bg guru2 yg sudh lama mngajar mgkin sudah mmpunyai ramai ank didik yg telh bekerja. Tidak mustahil ada yg sudah mnjadi Polis, Pgwai Daerah, Hakim, Pgawai bank dan pelbagai jawtan tggi..
tidakkh senag bg guru untuk mndaptkn bntuan drpda bekas ank muridnya itu.. walaupon tidak d minta, tidakkah ank muridnya itu dgn seng ati ingin mmbntu guru2 mrka..jika bntuan d mnta..

Alagkh bertuahnya GURU.. apa yg aku tulis ini sebnrnya lbh untuk mmberi motivasi kepda diri aku sndri. Sebgimana dr dulu aku xdpt menerima hakikat bhawa aku bakal mnjadi Guru suatu hari nnt.. insyaALLAH...cerita2 seprti ini bnyk mmbntu aku mengenli erti hidup seorg guru...



" jadilah engkau seperti kupu2.. ringan perwatakan,
indah d pndang.. sedikit sahaja bergntung pda org lain,
hinggap d ranting tidak mematahkan..
terbg pergi membwa kecantikan...
dan pulang membawa pnuh kash syng.."


No comments:

Post a Comment